اختلال عاطفی فصلی

Seasonal disorder

افسردگی زمستانی یا افسردگی تابستانی نوعی افسردگی تلقی می ‌شود که در آن فردی که در اکثر اوقات سال از شرایط روحی نرمال برخوردار است در زمستان یا تابستان دچار عوارض افسردگی می ‌شود.

این اختلال برای اولین بار به‌طور رسمی توسط نورمَن روزنتهال و همکارانش در مؤسسه ملی بهداشت روان ایالات متحده آمریکا توصیف شد.

متخصصان در ابتدا در مورد وجود این اختلال شک داشتند اما امروزه این اختلال به عنوان یک اختلال رایج شناخته می‌شود.

هنوز دلایل دقیق و قطعی افسردگی فصلی مشخص نیست، اما دانشمندان تصور می ‌کنند که هورمون ‌های به خصوصی از جمله سروتونین در زمان ‌های معین و مشابهی در هر سال، در مغز تأثیر می گذارند و باعث اختلال خلقی فصلی می باشند.

افسردگی فصلی معمولاً از دوران جوانی شروع می‌شود و در بین زنان نسبت به مردان شایع تر است.

نشانه ‌های افسردگی زمستانی

۱. اندوه: همه انواع افسردگی، یک نشانه مهم و مرکزی دارند؛ احساس غمگینی و پوچی در بیشتر ساعات روز

۲. اشتهای زیاد: در خیلی از افسردگی ‌ها اشتهای آدم کم می‌شود، اما در افسردگی زمستانی اشتها زیاد می‌شود؛ بخصوص به چیزهای شیرین پر از کربوهیدرات

۳. احساس خستگی و کاهش میزان انرژی

۴. نداشتن تمرکز

۵. تحریک‌پذیری عصبی و زود رنجی

۶. تمایل به تنهایی

راه های درمان 

• خودتان را در معرض نور قرار دهید!

بخشی از شب را زیر نور چراغ مهتابی بنشینید تا میزان ترشح هورمون سروتونین در بدن تان بالا رود.

• یک رژیم غذایی متعادل، سرشار از ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید. این کار انرژی بیشتری به شما می‌ دهد و همچنین تمایل شما به غذا های شیرین و نشاسته ‌دار را کاهش می ‌دهد.

• سعی کنید حداقل سه روز در هفته به مدت ۳۰‌دقیقه ورزش کنید.

نشانه ‌های افسردگی تابستانی

۱. احساس افسردگی و غم در بیشتر ساعات روز

۲. اظطراب و بی قراری بی دلیل

۳. احساس خستگی و کاهش میزان انرژی و تمایل به خواب زیاد

۴. کاهش اشتهای بی سابقه

۵. تنفر زیاد از آغاز روز

راه های درمان 

خودتان را خنک نگه دارید!

برای کاهش علائم افسردگی در تابستان، بیشتر به استخر بروید و از نوشیدنی های خنک و غذاهایی با طبع سرد استفاده کنید، تا علائم افسردگی در شما کاهش یابد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *