اصل اتحاد؛ هوای خانواده را داشته باشید

شاید این بدیهی به نظر برسد که بسیاری از ما اعضای خانواده و خویشاوندان نزدیک را متفاوت از دیگران می بینیم و برای منافع آنها ارزش بیشتری قائلیم، این را می توان به عنوان یکی از ترفندهای نفوذ تلقی کرد.

در آزمایشی برای بررسی نگرش دانشجویان و خانواده های انان از افراد خواسته شد که پرسشنامه هایی را پر کنند، میزان حضور دانشجویان مطابق انتظار بالا  بود، ولی پدران و مادران مشارکت کمی نشان دادند (حدود ٢٠ درصد). اما با یک تغییر کوچک میزان مشارکت خانواده ها تا ٩٧ درصد بالا رفت، آن تغییر چه بود؟

به پدر و مادرها گفته شد اگر این پرسشنامه را پر کند یک نمره اضافه به دانشجویان اضافه خواهد شد، این نمره اضافه تاثیر چندانی بر معدل کلی دانشجویان نداشت، ولی همین تغییر کوچک باعث این افزایش چشمگیر مشارکت شده بود! اگر می بینید بعضی فروشنده ها به بچه های مشتریان وارد می شوند، توجه ویژه می کنند و به جای هدیه و تخفیف به مشتری، هوای بچه ها را دارند، به همین دلیل است.

هوای خانواده کارکنان و مشتریان را داشته باشید!

http://www.neurosciencemarketing.com/blog/articles/cialdini-7th-unity.htm

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *