تعارض داریم؛ ولی سازمانی موفق و پیشرو هستیم!

آیا می‌توان تعارضات میان کارکنان را مدیریت کرد و با وجود تعارضات، مجموعه‌ای موفق داشت؟

استیفن رابینز مولف مطرح کتاب‌ های مدیریت رفتار سازمانی دلایل بروز تعارض را به سه دسته اختلاف های شخصی (تفاوت های فردی)، اختلاف های ساختاری و اختلاف های ارتباطی تقسیم کرده است.

سازمان، بی چون و چرا محل شکل ‌گیری تعارضات گوناگون است. جهت گیری سازمان ها به سمت مدیریت این تعارضات به جای فرار از آنها می تواند چالش ها و اختلافات سازمانی را تا جایی حل و فصل کند که در نقش یک مدیر سازمانی، پیامدهای منفی این پدیده را به پیامدهای مثبت بدل کنیم.

یکی از راه حل های مدیریت تعارضات در سازمان، استفاده از دانش رفتارشناسی و شخصیت‌شناسی است. دانشی که اختلافات ارتباطی را تا حد زیادی برطرف می سازد.

مدل شخصیت شناسی دیسک و تست دیسک از جمله ابزارهایی هستند که می توانیم با اتکا به آنها با خیالی آسوده، افراد با هر تیپ شخصیتی را کنار یکدیگر داشته باشیم. کافی است کارمندان ما زمان کوتاهی را در سازمان با دقت پاسخ گوی سوالات تست دیسک باشند و سپس، این مدل را آموزش ببینند.

تحلیل گزارش آزمون دیسک که به صورت آنلاین از سایت معتبر TTI دریافت می شود و شرکت در کارگاه های آموزشی و توجیهی با موضوع رفتارشناسی دیسک، علاوه بر شناساندن ویژگی های فردی هر شخصی به خودش، کلیدهایی از تیپ شخصیتی و رفتاری همکارانش نیز به او می دهد. اگر افراد در سازمان نکات کلیدی رفتار یکدیگر را بشناسند، خیلی از خط قرمزهای رفتاری را رد نمی کنند و این خود سبب کاهش تعارضات می شود.

مدیران موفق و آگاه با تجهیز نیروهای خود به مهارت هایی از جمله مهارت رفتاری به وسیله مدل شخصیت شناسی دیسک، مسیر طولانی موفقیت را در مدت زمانی به مراتب کوتاه تر طی می کنند. برای گسترش دامنه تعامل به جای تعارض در سازمان، فقط کافی است یک قدم در جهت شناخت خود و دیگران برداریم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *