تفویض اختیار، مشکل اکثر مدیران!

کارها را خودم انجام بدهم و یا به افراد تفویض کنم؟

اگر قرار است فعالیت و مسئولیتی را به پرسنل تقویض کنم، چگونه بهتر است این کار را انجام بدهم؟

روش های غلط تفویض اختیار باعث دلسردی، استیصال و ناکارآمدی کارکنان می‌ شود و تفویض موثر اختیارات به افراد انگیزه می دهد و موجب ارتقای عملکردشان می شود.

از آنجا که هر یک از افراد، ممکن است شخصیت متفاوتی داشته باشند و دیگران بهتر است رفتار منحصر به ‌فردی با آنها داشته باشند، بهتر است نوع واگذاری مسئولیت ها به اشخاص نیز متفاوت باشد و با شخصیت آنها متناسب‌ سازی شود.

قصد داریم در این مقاله بر اساس تحلیل تست شخصیت شناسی دیسک به چند نمونه از شیوه های تفویض اختیار به چهار تیپ شخصیتی دیسک اشاره کنیم:

شیوه تفویض اختیار به شخصیت «D»

. هنگام واگذاری مسئولیت به یک شخص «D»، تصویر و دورنمای کار را به او نشان دهید تا مشتاقانه ‌تر فعالیتش را آغاز کند.

. قطعا به این افراد تاکید کنید که چگونگی انجام کار اهمیت دارد و سرعت تنها فاکتور عملکردی نیست.

. جزئیات و نکات دقیق مورد نظر را یک به یک با او چک کنید تا نسبت به آنها بی توجه نباشد.

شیوه تفویض اختیار به شخصیت «I»

. هنگام واگذاری مسئولیت ‌های کاری به یک شخص«I»، با بیان توانایی ‌ها و استعداد هایش در جمع همکارانش، او را شارژ کنید.

. به چنین شخصی یادآور شوید که از واگذاری جزئیات کاری ‌اش به دیگران خودداری کند و خودش آنها را انجام دهد!

. ریسک های احتمالی موجود را با او بررسی کنید تا نسبت به آنها بی تفاوت نباشد.

شیوه تفویض اختیار به شخصیتی«S»

. هنگام واگذاری مسئولیت به تیپ شخصیتی «S»، به او بفهمانید که او بخشی از یک تیم کاری خواهد بود و شما روی نقش حمایتی او نسبت به کار و همچنین اعضای تیم حساب ویژه باز می کنید.

. تلاش کنید برای کاهش استرس های کاری شان، احساس امنیت شغلی در آنها ایجاد کنید.

. این شخصیت به دلیل ملاحظه کار بودن برخی مسائل را مطرح نمی کند؛ به همین دلیل بهتر است در جلسه تفویض کار، مطمئن شوید که ابهام و چالشی در ذهن او باقی نمانده است.

شیوه تفویض اختیار به شخصیت «C»

. هنگام واگذاری مسئولیت های کاری به یک شخص «C»، روال ها و قوانین را کامل به جا آورید تا خیال او را از همان ابتدای کار از بابت وجود نظم در سازمان راحت کنید!

. مدت زمان مشخصی را برای اتمام کارهایش تعیین کنید؛ درغیر این صورت با وسواس زیاد ممکن است کار را به موقع تمام نکند و یا به شدت دچار اضطراب عملکردی شود!

. از او بخواهید یک فرآیند سیستماتیک برای انجام کار طراحی کند. به این صورت انگیزه او بالا می رود و عملکرد بهتری نشان می دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *