آوردهاند که در روزگاران پیشین، جماعتی بودند که هنوز نهضتسواد آموزی را به اتمام نرسانیده خروشها برکشیدند که ما آن متخصصانیم که کیهان به خود ندیده!
مکاتبی احداث نموندند و همی شیوه تدریس وقوف بر رفتارهای سایرین را آغاز نمودند.
از آنجا که تبحر کافی نداشتند و می خواستند سایه ضعف و سهل انگاری را از ظواهر کار بزدایند، مخارج تعلیم را کاسته و جویندگان مشتاق را پر تعداد ثبت نام کردند، تا همانا مخازن مالی شان خالی نماند و خاندان را بتوانند نان دهند!
و اما ماحصل کار رفتار آموختگان به ظاهر خبره چنان شد که نه تنها جزئیات کردار خویش را نشناختند بلکه اشتباه شناختند و بگذریم از آنچه بر سر معرفت شناسی شان از دگران آمد.
چه خوش گفتند پیشینیان پاکزاد که هیچ متاعی، بی حجت بی مقدار نیست!