لطفا حسادت را در خودتان سرکوب نکنید؟

jealousy

حسادت یک نوع شایع از هیجانات انسانی است، نیازی نیست سرکوبش کنید بلکه بهتر است به دنبال دلایل و ریشه هایش در خودتان بگردید تا کنترلش کنید و اجازه ندهید به احساسی آزاردهنده تبدیل شود.

از منظر روانشناسی، حسادت ریشه در حس ناامنی و بقا دارد؛ اینکه نشود آنچه دیگران دارند از قدرت مالی گرفته تا استعداد ذهنی و جسمی و… بقای مرا تهدید کند یا اینکه پیشرفت و موفقیت مرا به چالش بکشد خود به حدکافی حس ناامنی و بالطبع حسادت را در نفر ایجاد می کند.

به عبارت ساده تر حسادت یک احساس منفی ست که با دیدن امتیازی که ما نداریم یا آرزو داریم که فقط خودمان آن را داشته باشیم، به ما دست دهد.

همه ما عموما در مقابل عدم موفقیت در رقابت و هم چشمی با دیگرانی که ممکن است رقیب کاری، عشقی، تحصیلی و … ما باشند انتخاب می کنیم که حسودی کنیم!

گاهی این رقابت های خواسته یا ناخواسته ریشه در نقص تربیتی ما در دوران حساس کودکی و نوجوانی دارد؛ رقابتی که خانواده به خیال تشویق ما در ما پرورش می دهد و ممکن است تمام عمر ما آزار دهد!

چگونه این احساس آزاردهنده را در خودم کنترل کنم؟

۱. بفهمید چه چیزی باعث حسادت شما می‌شود! 

برخی موقعیت‌های خاص، تصاویر یا احتمالاتی را در ذهن شما ایجاد می ‌کنند که خیلی شما را می‌ ترساند.

باید ببینید این تصاویر یا احتمالاتی که در حین حسادت در ذهن شما ایجاد می‌ شود، چیست؟

مثلا وقتی همسر شما با همکارش یا یک دوست صحبت می ‌کند شاید شما از این‌که او با کسی که بهتر از شماست احساس‌ ترس کنید.

۲. حسادت یک پیشگویی شخصی است

وقتی شما حسادت می کنید، به رفتار دیگری پاسخ نمی ‌دهید، بلکه به آنچه که تصور می‌کنید رفتار دیگری به آن اشاره داشته پاسخ می ‌دهید!

در واقع شما به سناریویی در ذهن تان که شما را می‌ ترساند، اما هنوز اتفاق نیفتاده و شاید هرگز هم اتفاق نیفتد عکس‌العمل نشان می‌ دهید!

۳. اعتماد به نفس تان را چک کنید

حسادت معمولا محصول احساس عدم امنیت و اعتماد به نفس پایین است.

کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند، حتی وقتی مورد تمسخر قرار می ‌گیرند یا پذیرفته نمی‌ شوند، می پذیرند که این موضوع همیشه به خاطر این نیست که آنها طرد شده‌ اند؛ چرا که در بعضی موارد اطرافیان کوته ‌بین هستند.

اگر اعتماد به نفس بالایی داشته باشید حتی اگر دچار اشتباه شوید، می پذیرید که در حال یادگیری تجربه جدیدی هستید.

۴. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

شاید برخی از افراد زندگی راحت ‌تری داشته باشند، اما قطعا زندگی کامل و بدون نقص ندارند!

حتی افراد بسیار سرشناس و موفق نیز دارای شکست‌ هایی در زندگی خود بوده اند؛ برخی از آنها با اعتیاد دست و پنجه نرم کرده ‌‌اند، زندانی شده ‌اند، شانس‌ های مهمی را در زندگی از دست داده ‌‌اند یا دچار مشکلات عدیده دیگری شده‌اند.

برای تمرین هم که شده با کسانی‌که تصور می‌ کنید همه چیز دارند دوست شوید.

خواهید دید که آنها هم مشکلات زیادی در زندگی‌ شان دارند؛ اما آنها زندگی خود را با نگرانی از این‌که کسی از راه خواهد رسید و خوشبختی و شادی آنها را خواهد گرفت سپری نمی کنند.

زندگی آنها دور از حسادت بوده است. از آنها یاد بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *