وقتی یک جعبه شکلات حال هر کسی را خوب نمی کند!

چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم هر کسی با توجه به شخصیت و مدل رفتاری و ذهنی اش در سازمان، نوع خاصی از مدح و ستایش یا نقد و شکایت را می پذیرد!

نمی توانیم در سازمان همه را با یک شیوه به خصوص مورد انتقاد یا تمجید و قدرانی قرار بدهیم؛ چرا که اگر اشتباه کنیم انگیزه این افراد را در کارشان از بین می بریم و در نهایت از آن ها برای خودمان دشمن می سازیم!

مدل شخصیت شناسی دیسک به ما می گوید چگونه در برخورد با افراد درست ترین شیوه را برای فیدبک دهی انتخاب کنیم.

به چند نمونه از شیوه های فیدبک دادن به تیپ های مختلف شخصیتی توجه کنید:

شیوه فیدبک دادن به تیپ‌ شخصیتی «D»

بر نقش کلیدی و منحصر ‌به‌ فردش اشاره مستقیم کنید.

با توجه به مزایایی که کارش برای سازمان داشته است از او قدردانی کنید.

با این افراد جاه طلب، بیشتر از بعد تاثیرات مثبت کاری صحبت کنید تا از بعد احساسی آن!

اگر او را نقد می کنید؛ مختصر، بی مقدمه و بدون حاشیه و با تن صدای پایین اشتباهات کاریش را بازگو کنید!

شیوه فیدبک دادن به تیپ شخصیتی«I»

به خاطر راه حل‌های خلاقانه و سطح بالای انگیزه و انرژی شان از آنها قدردانی کنید.

ترجیحا قدردانی شما از او غیر منتظره باشد؛ «I»ها سورپرایز را دوست دارند!

ابتدا از موفقیت های پیشین او سخن بگویید و سپس او را نقد کنید.

تا حد ممکن تماس محور، در محیط های غیررسمی و کاملا دوستانه اشتباهات کاریش را برایش بازگو کنید!

شیوه فیدبک دادن به تیپ شخصیتی «S»

بابت صبوری و وفاداری اش و نقش تاثیر گذارش بر افراد و پروژه از او قدردانی کنید.

به آنها بگویید که در غالب کار تیمی عملکرد فوق العاده ای داشته اند.

تحمیل کننده و خشن از اشتباهات کاری شان با آنها صحبت نکنید.

برای قضاوت عملکرد آنها، عدالت نخستین و مهم ترین گزینه شما باشد!

شیوه فیدبک دادن به تیپ شخصیتی «C»

در بیان موفقیت شان قدرت تحلیل و استاندار های بالای آنها را مورد ستایش قرار دهید.

از اینکه الگوی مناسبی برای نظم و قواعد برای سایرین در سازمان هستند حتما صحبت کنید.

منطقی و با بیان جزئیات از آنها انتقاد کنید.

هنگام بیان مشکلات کاری آنها، به بیان واقعیت ها بپردازید و با نزاکت و منطقی رفتار کنید!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *