گریز از ناکامی

آلبرت الیس روانپزشک معروف یک فرایند ۴ مرحله ای با نام “A B C D”  پیشنهاد کرده است که به زبان ساده چهار گام مواجهه با مسائل را شرح می دهد:

“A” (adversity)

به معنای مشکل و مرحله است، زمانی که شما به یک دشواری مثل ترافیک زیاد برمی خورید و عجله دارید.

B” (beliefs)”

همان باور شماست در مورد مشکلی که در آن قرار دارید، در این مورد باور شما اینست “نباید این وقت روز اینجا اینقدر ترافیک و شلوغ باشد”

“C” (consequences)

پیامد کار شماست که بر اساس باورتان به وجود می آید. شما بعد از گیر کردن در ترافیک عصبانی می شوید.

همینجا صبر کنید!

برای گریز از آن پیامد نامطلوب شما نمی توانید جلوی خود مشکل (همان “A”) را بگیرید، دنیا از شما فرمان نمی برد، ولی می توانید باورتان را تغییر دهید به همین منظور پیشنهاد می کند از “بایدها” پرهیز کنید. اگر یک بچه ۵ ساله از شما فرمان نبرد، آن را به چیزی نمی گیرید، ولی اگر دوست سی و چند ساله این کار را انجام دهد، حتما از کوره در می روید: تفاوت در همین “باید” است که “این مردک با این سن و سال باید به حرف منطقی گوش کند”. یک “باید/نباید” کار را به کلی تغییر می دهد.

اینجا شما به مرحله آخر”Dispute) “D) می رویم که به چالش کشیدن باورهای نادرستتان است: “هی صبرکن، مگه قراره همه چیز در دنیا سر جاش باشه؟ قبلا توی ترافیک گیر کردم، باز هم گیر می کنم، کی گفته نباید اینجا و این وقت روز ترافیک باشه؟”

اینجاست که تغییر باور شروع می شود و البته نتیجه متفاوتی خواهد داشت.

صرف آگاهی از این فرایند در تغییر رفتارها و واکنش ها موثر است و البته نکته اصلی را از یاد نبریم: مواظب “باید و نبایدها” باشیم.

http://www.businessinsider.com/the-secret-to-not-getting-frustrated-2016-1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *