بازار آدم ها را فاسد می کند؟

در یک آزمایش از افراد خواسته می شد که آیا در ازای دریافت مبلغی پول حاضرند که یک موش را بکشند. این آزمایش به دو صورت انجام گرفت. در حالت نخست از شرکت کنندگان می پرسیدند که آیا حاضرند با دریافت ١٠ یورو موش را از بین ببرند و تعداد کسانی که موافق بودند ثبت می شد.

در حالت دوم، عددی تعیین نشد، ولی از شرکت کنندگان خواستند که دوبه دو با چانه زنی با یکدیگر به توافق برسند و مبلغی را مشخص کنند. در این فقره در واقع نیت این بود که به نوعی شرایط بازار را شبیه سازی کنند.

نتیجه جالب این بود که در حالت دوم با مبلغ بسیار کمتری افراد حاضر به کشتن موش می شدند! رقابت و چانه زنی باعث شده بود که برخی ملاحظات اخلاقی کمتر مورد توجه قرار گیرند.

این آزمایش مورد علاقه دن اریلی، پژوهشگر اقتصاد رفتاری است!

One thought on “بازار آدم ها را فاسد می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *