۵ پیشنهاد برای قیمت گذاری برگرفته از پژوهش های روانشناسی

 ١- از برخی از ویژگی های “بی فایده” محصول غافل نشوید: برخی ویژگی های محصول برای مشتری اهمیت چندانی ندارند، ولی گاهی می توان آنها را برای توجیه قیمت بالاتر یک رده محصول نسبت به دیگر استفاده کرد. نمونه خوب آن در اشتراک مجلات است: ١) اشتراک آنلاین ۵٠ دلار ٢) اشتراک کاغذی ١۵٠ دلار ٣) اشتراک کاغذی و آنلاین ١۵٠ دلار

می بینید که در اینجا گزینه سوم چقدر به صرفه به نظر می آید.

 ٢- قیمت بالاتر خود را ابتدا نشان دهید: قیمت های اولیه نوعی مرجع ذهنی ایجاد می کنند و مشتری با دیدن قیمت های پایین تر بعدی آنها را به صرفه تر ارزیابی می کنند. (در فضای رقابتی این می تواند به زیان شما هم عمل کند و باید با احتیاط عمل کرد).

 ٣- وقتی محصول جدید عرضه می کنید، قیمت قبلی ها را کاهش ندهید: اگر می بینید که هنوز کسانی محصول قبلی شما را مطلوب ارزیابی می کنند، افزایش قیمت می تواند رویکرد مناسبی برای نشان دادن کیفیت برتر محصول پیشین شما باشد.

 ۴- اثر عدد سمت چپ را نادیده نگیرید: مشتری به ویژه در خریدهای با درگیری پایین قیمت را براساس آخرین عدد سمت چپ ارزیابی می کند: ۵٠ دلار با ۴٩.٩٩ و ۴٩.٩۵ از نظر روانی وزن متفاوتی دارند. گفته شده است برای برخی مشتریان ۴٩.٩٩ شاید کیفیت نامطلوب را تداعی کند، ولی ۴٩.٩۵ چنین نیست.

 ۵- قیمت بالاتر گاهی می تواند نوعی حس کیفیت و رضایت را به مشتری القا کند: در برخی موارد اگر افراد پول بیشتری بپردازند، کیفیت محصول را بیشتر ارزیابی می کنند. این به ویژه در خدمات که ناملموس هستند می تواند به کار گرفته شود.

این پیشنهادها را باید محتاطانه و با توجه به شرایط رقابتی و صنعت موردنظر به کار برد، ولی دانستن آنها برای آشنایی با محدودیت های روانی انسان ها مفید است.

http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2016/05/03/5-ways-to-increase-sales-using-the-psychology-of-pricing/#102dcf002d88

http://www.businessinsider.com/the-secret-to-not-getting-frustrated-2016-1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *