روانشناسی قیمت گذاری و رنج پرداخت؛ کارت اعتباری یا پول نقد؟

Pricing Psychology

در یک پژوهش میزان پرداختی مشتریان وقتی که از فروشگاه خارج می شدند مورد سنجش قرار گرفت؛ نتایج نشان می داد کسانی که صورت حسابشان را نقدی پرداخت می کنند به میزان بسیاری کمتری (متوسط ۶.۶۵ دلار) از کسانی که از کارت اعتباری استفاده می کنند خرید می کنند (متوسط ۱۱.۴۵ دلار)، نشان می داد که پرداخت نقدی و لمس فیزیکی پول حس رنج حاصل از پرداخت را افزایش می دهد و از این رو مشتریان کمتر خرید می کنند.

در پژوهشی دیگر مشخص شد افراد ترجیح می دهند و حتی تمایل دارند در سفری تفریحی به دریای کارائیب هزینه را پیش از انجام سفر پرداخت کنند.
یک استدلال این بود که رنج پرداخت پیش از مصرف؛ کمتر از پس از مصرف است. با پرداخت پیش از شروع سفر؛ رنج حاصل از پرداخت با تجربه خوب پس از آن جبران می شود ولی در حالت دیگر اینگونه نیست.

یکی از نمونه های جالب استفاده از این ترفندها را می توان در مهمانسراها و استراحتگاه های دیزنی دید:
یک مچ بند “جادویی” به مهمانان داده می شود که آنها می توانند خریدهایشان را با استفاده از همان انجام دهند؛ این دست بند به کارت اعتباری وصل است و کافی است هر جایی در مجموعه دیزنی مهمانان خواستند خریدی انجام دهند. با همان دستبند ضربه کوچکی به علامت صورت مایکی ماوس (کاراکتر معروف دیزنی) بزنند که در همه فروشگاه ها و محل های خرید وجود دارد. (شبیه فناوی ان اف سی که امروزه رایج است).

این ترفند کار را بسیار ساده می کند و از آن سو افراد خیلی بیشتر خرید می کنند!

منبع مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *