ساخت برند ملی به شیوه چشم بادامی ها!

تقریبا کسی نیست که نداند ساخت برند ملی تا چه اندازه می تواند بازارهای داخلی را توسعه دهد و حتی راه ورود به بازارهای جهانی را باز کند.

برند ملی به شرط دارا بودن کیفیت و استانداردهای لازم یک محصول، یک کالا یا حتی یک خدمت، برگ برنده کشورهای توسعه یافته برای جذب توریست است.

در همین راستا به سراغ آسیای زرد و شگفتی های عجیب و غریبش می رویم، این بار در زمینه برند سازی!

سازمان توریستی KTO در کره جنوبی بر اساس یک برنامه توسعه کسب و کار بلند پروازانه و بلند مدت تصمیم به افزایش بازدیدکننده گان و گردشگران کره تا مرز 20 میلیون نفر تا سال 2020 گرفت.

بر اساس این هدف، نیاز داشت کره را در قالب برندی جدید به دنیا معرفی کند. KTO شعار جاه طلبانه ای برای برندش تعریف کرد:

جهان فقط آنچه را که باید ارائه دهد، نشان می دهد!

چالش ها کجا بودند!

چالش اصلی این بود که کره چگونه می توانند با برندسازی خودش را از دیگر اهداف شرق آسیا متمایز کند.

KTO می خواست کره را مجددا بازنویسی کند تا گزینه ای مناسب برای دیده و کشف شدن باشد. (بسیار جاه طلبانه!)

برای این منظور نیاز به تغییر ذهنیت توریست ها و گردشگران داشت.

تغییر ذهینت از دیدن تا تجربه کردن!

و اما بخش جالب تدوین استراتژی!

برای تغییر ذهنیت گردشگران یافتن پاسخ دو سوال ضروری بود:

  • چه کاراکترهایی کره فعلی را می سازد؟
  • چه چیزی در فرهنگ کره وجود دارد که آن را جذاب تر و متمایز نمایش می دهد؟

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفت، تمرکز بر کاراکترهایی با ماهیت تنوع، خلاقیت، ظرافت و فانتزی بودن قرار گرفت.

همچنین شعار جدید برای برند تعریف شد:

“کره خودت را تصور کن!”

این شعار برند تصورات افراد را درگیر می کرد و همچنین KTO را قادر می ساخت تا این تصورات و تخیلات را با داستان هایش تغذیه کند؛ داستان هایی در مورد کره ای واقعی!

ساخت برند ملی به شیوه چشم بادامی ها!

هویت نام تجاری بر اساس شعار برند برای ترویج جاذبه های گردشگری کره طراحی شد. هویتی که جنبه های متنوع، طبیعی، تاریخی و فرهنگی کره را نشانه گرفته بود؛ همچنین آرم یا لوگو جدیدی بر اساس همین جنبه ها برای برند طراحی شد.

موضوع بعدی که در برنامه ریزی ها مربوط به برندسازی مورد توجه قرار گرفت، تمرکز بر غذاهای کره ای(که البته به مذاق بسیاری خوش نمی آید!) و ظروفی بود که بیشترین توجه را جلب می کردند و فرهنگ کره را نشان می دادند.

ساخت برند ملی به شیوه چشم بادامی ها!

یکی از اقدامات جالب توجهی که توسط تیم طراحی برند KTO انجام شد طراحی یک کتابچه تحت عنوان کتابچه سوغاتی بود. این کتابچه با هدف آشنایی با فرهنگ و تمدن کره تهیه شد.

بخش دیگر استراتژی برندسازی خلق و ایجاد تجربه های جدید برای گردشگران بود.

این تجربیات از طریق تصاویر، اشیاء و ویژگی های تعاملی معرفی شد.

در واقع کره ای ها شروع کردند به تبدیل نام تجاری شان به بخشی از زندگی افراد.

ساخت برند ملی به شیوه چشم بادامی ها!

این بار هم سخت کوشی جواب داد!

بر اساس آمارهای اقتصادی منتشر شده، KTO به هدف بلند پروازانه اش که همان جذب 20 میلیون گردشگر بود در مدت زمان تعیین شده، دست پیدا یافت.

آنچه در این میان از اهمیتی بیشتری برخوردار بود تنها اعداد نبود، بلکه از منظر نام تجاری و برندسازی، شناخته شدن و ماندگار شدن یک برند بود.

با این اوصاف بسیاری معتقد هستند که برای دیده شدن می توان از نام تجاری کم جلاتر و ساده تری هم استفاده کرد.

به نظر شما آیا راهبردهای راه اندازی و پیش برد استراتژی های برندسازی، نسبت به سابق قابل اجراتر و عمل گرایانه تر نشده اند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *