تمام تقصیرها گردن من است ؟ یا این فقط تصور من است؟!!

تمام تقیرها گردن من است؟ یا این فقط تصور من است؟!!

تمام تقصیرها گردن من است ؟ یا این فقط تصور من است؟!!

پرونده عذاب وجدان های بی ریشه!

اگر کسی را در دنیا پیدا کردید که هرگز بد موقع و به شدت عصبانی نشده؛ یا هرگز حرف اشتباهی از دهانش بیرون نیامده، هرگز اشتباه اعتماد نکرده و در روابطش، چه کاری و چه عاطفی و… شکست نخورده؛ لطفا ابتدا نبضش را بگیرید تا ببینید اصلا زنده است!

انسان به واسطه قدرت تصمیم گیری و انتخاب مسیر زندگی اش ناگزیر دچار خطا می شود، اما گاهی به واسطه رفتارهایش دچار احساس گناه و یا عذاب وجدان می شود.

عذاب وجدان و احساس گناه احساساتی هستند، که ممکن است برای همه افراد در یک موقعیت مشابه رخ ندهند.

در واقع عذاب وجدان در هر فردی به دلایل متفاوتی بروز پیدا می کند. معمولا افراد در زمان هایی که مرتکب عملی شده اند که خلاف عقاید خود و یا قوانینی است که از طرف اطرافیان یا جامعه مشخص شده، دچار عذاب وجدان می شوند.

عذاب وجدان حسی است که با خود اضطراب و نگرانی را به همراه دارد. بسیاری از افراد حتی زمانی که در انجام کاری کوتاهی کرده اند و یا به نحو احسنت انجام نداده اند نیز دچار عذاب وجدان می شوند؛ در این حالت حس نارضایتی و خودخوری تمام وجود فرد را در برمی‌گیرد.

کسانی که احساس مسئولیت بیشتری دارند، بیشتر دچار عذاب وجدان می شوند!

والدین چه قدر مقصر هستند!

  • فرزند اول بودن: متاسفانه در بسیاری از خانواده ها مسئولیت مراقبت از فرزندان کوچک تر بیش از حد به فرزند اول خانواده سپرده می شود!

واگذاری مسئولیت اعضای کوچک تر خانواده، باید با توجه به سن بچه و توانایی های فرزندان بزرگ تر انجام شود؛ در غیر این صورت به شکل بسیار مضرری فرزندمان را وارد چرخه عذاب وجدان می کنیم.

  • من برای بزرگ کردن تو خیلی زحمت کشیدم!
  • تو باید همیشه اینچنین باشی
  • تو هیچ وقت نباید…
  • تقصیر تو بود که…
  • من به خاطر تو بود که!

این جملات برای اغلب ما بسیار آشناست.

شاید باورش سخت باشد ولی پایه و روند زندگی ما در بزرگسالی همان تجربیات، افکار و عادات ذهنی است که در سنین ۲ تا ۵ سالگی در ما شکل گرفته است و منشأ بیشتر مشکلات ما از همان سن شروع شده است.

هر یک از ما در نقش والدین فرزندانمان باید بدانیم حرف هایمان چه بار سنگینی بر دوش فرزندانمان می گذارد.

  • ترس از نه گفتن: به ما آموزش داده اند همیشه برای خوش آمد دیگران حرف هایشان را تایید کنیم.

اگر موضوعی به ضرر شماست بدون ترس و احساس گناه نه بگویید. هیچ رابطه یا کاری ارزش زیر پا گذاشتن منافع تان را ندارد.

  • مسئولیت پذیری بالا: احساس مسئولیت بالا می تواند شما را در موقعیتی قرار دهد که احساس کنید مسئول تمام خطاها و اشتباهات هستید، حتی مسئول اشتباهات اطرافیان تان!
  • ایده آل گرایی افراطی: اگر توقع تان از خودتان این است که در همه موارد بهترین عملکرد را داشته باشید، قطعا عذاب وجدان را تجربه خواهید کرد.

تمام تقصیرها گردن من است ؟ یا این فقط تصور من است؟!!

راه حل چیست؟

در هنگام عذاب وجدان فرقی نمی کند، در مورد چه موضوعی و در کجای مسیر قرار دارید، اگر کار اشتباه و یا رفتار نادرستی از شما سرزده، تلاش کنید آن را جبران کنید و به خودتان یادآور شوید که من نهایت تلاش خودم را برای جبران اشتباهم کرده ام، از همه ی مهارت ها و توانایی هایم استفاده کردم، دیگر بیشتر از این در توانم نیست.

از احساستان فرار نکنید!

فراموش نکنید که در هر موضوعی پذیرش احساس تان همان گونه که هست بهترین راهکار برای حل موضوعات است.

بنویسید!

شنونده صدای خودتان باشید. با نوشتن خودتان نتیجه می گیرید که کجای کار اشتباه کرده اید و یا اصلا این موضوع ارزش این همه عذاب و درد روحی را دارد؟

مادر مهربان خودتان باشید!

یاد بگیرید که چطور بهترین دوست خود باشید.

سعی کنید یکبار دیگر نگاهی به خودتان بیاندازید و این بار با عشق و علاقه به خودتان نگاه کنید.

ببینید شاید تا امروز با خودتان به تندی و سنگدلانه رفتار می کردید، و از این به بعد به جای آن برای خودتان همدردی و دلسوزی کنید

عذاب وجدان باعث ایجاد تنش‌ های شدید، چه از لحاظ فیزیکی و یا روانی در انسان می ‌شود.

تحقیقات ثابت کرده است که فشار روحی ناشی از عذاب وجدان می‌تواند آسیب جدی به قلب، مغز و حتی سیستم دفاعی بدن وارد کند.

البته عذاب وجدان همیشه یک حس منفی محسوب نمی‌شود و در شرایطی ممکن است باعث تقویت حس همدردی و تغییر رفتارهای نامناسب شود.

تمام تقصیرها گردن من است ؟ یا این فقط تصور من است؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *