مبحث پیچیده اخلاق در برندسازی! (قسمت اول)

مبحث پیچیده اخلاق در برندسازی! (قسمت اول)

مبحث پیچیده اخلاق در برندسازی! (قسمت اول)

اگر کمی با خودمان رو راست باشیم، متوجه میشویم که جامعه مصرف گرای ما به شکل نامتعارفی با برندهای غیر اخلاقی عجین شده است و ما به عنوان مصرف کننده به این موضوع دامن می زنیم!

اما چرا؟

به این دلیل که:

  1. ما بیش از حد مصرف می کنیم.
  2. ما برندهایی را می خریم که لازم نداریم.
  3. ما چیزهایی که برای خودمان، حیوانات و محیط زیست مضر است، می خریم.

و نکته بد ماجرا این است که بسیاری از ما اصلا از این روند آگاه نیستیم!

ما ناخواسته برندهای غول پیکر فست فود را پس از سال ها فروش محصولات غذایی ناسالم به بازار فروش انبوه می رسانیم، برندهای لوازم آرایشی همراه با مواد سمی را با استفاده مکرر و غیر ضروری، به بزرگ ترین سطح تبلیغات می رسانیم و ….

آیا برندها واقعا برای جامعه مضر هستند؟

پاسخ یک جمله کوتاه است:

بستگی دارد!

برند ها بازار انواع متنوعی دارند؛ از برندهای بخش خصوصی، شرکت های خصوصی و حتی برندهای شخصی تا برندهای بخش ها و سازمان های دولتی و بسیاری دیگر که در میان تمام آنها می توان برندهایی را یافت که موضوعات اخلاقی را رعایت می کنند.

و اما اخلاق در برند دیگر از کجا آمد!

بحث اخلاقی در یک برند یا نام تجاری به طور مستقیم با محصول و فعالیت های آن کسب و کار در پشت نام تجاری ارتباط دارد!

نام تجاری نماینده یک شرکت، سازمان یا یک فرد است و محصولات، خدمات و فعالیت های آن باید:

  1. به مردم، حیوانات و محیط زیست آسیب نرساند.
  2. به جامعه و منافع عمومی به شکل یک مسئولیت و فعالیت پایدار نگاه کند.

مبحث پیچیده اخلاق در برندسازی! (قسمت اول)

به طور مثال اگر یک برند تولید آبمیوه و محصولات خوراکی، میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر کنترل نشده توکسین(سم) را برای فعالیت هایش استفاده کند، احتمالا این نام تجاری به عنوان برند اخلاقی درمیان عموم شناخته نمی شود.

و یا اگر یک برند استفاده کمتر از مواد پلاستیکی را در استراتژی هایش نداشته باشد، با توجه به ضرری که به محیط زیست وارد می آورد، قطعا یک برند اخلاقی نیست!

هر برند و نام تجاری می تواند در نوع خود خوب یا بد باشد؛ با این حال، ارزش ها، استراتژی ها و اقدامات شرکت ها، سازمان ها و افراد پشت آن می توانند بر روی درک نام تجاری به عنوان خوب یا بد، اخلاقی یا غیر اخلاقی تاثیر بگذارد.

در قسمت دوم این مقاله به طور مفصل تری به موضع اخلاق در برند و نام تجاری خواهیم پرداخت…

مبحث پیچیده اخلاق در برندسازی! (قسمت اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *